דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


תאונת דרכים - מדריך הישרדות 

מאת    [ 25/11/2010 ]

מילים במאמר: 671   [ נצפה 3205 פעמים ]

 

"תשלום תכוף"

תאונות דרכים נובעות משימוש בדרך ונסיעה של כלי רכב מנועי, קשה לתאר את עולמנו בלי מכוניות - והמחיר הוא תאונות דרכים.

בשל נפוצות סטטיסטית של אירועי תאונה בהן פגיעות גוף, בישראל נדרש ביטוח חובה לנהג המכסה את כל הנוסעים ברכב (כולל את הנפגעים מחוץ לרכב), הביטוח הזה מזכה כל נפגע בתאונת דרכים - בפיצוי שנגרם בגין נזק הגוף מהתאונה - בלי שיצטרך להוכיח אחריות לתאונה (רשלנות / אשם וכו').

עד כאן - אידיאלי, בשטח - המצב קצת פחות ברור.

הנפגע בתאונה - מפונה ע"י אמבולנס לבי"ח, מי ישלם על הפינוי? (תשובה - בסוף המאמר), הנפגע יוצא מביה"ח עם תיעוד והמלצה להמשך טיפול ומנוחה - והוא מושבת מעבודה - אין עבודה אין משכורת. מה יעשה? הדין מאפשר לנפגע לדרוש תשלום תכוף (על חשבון הנזק הסופי) - תשלום זה משמש לכיסוי הנזק המיידי, תוצאת נזק הגוף בתאונה, בזמן סמוך לתאונה.

ס' 5 לחוק פיצויים לנפגעי תאונות דרכים מ-1975, מורה על פיצוי כזה ומפנה לתקנות המפורטות.

אף שבתקנות עצמן יש ביטוח (-למבטח שנדרש כך לשלם, אם שילם ואח"כ יימצא שלא הגיע התשלום לנפגע - תשיב קרנית (קרן ממשלתית) למבטח מה ששילם שלא לצורך), למרות זאת ההליך "המיידי" - אורך זמן רב, נדרשים אישורים, קבלות והוכחות להוצאות ולעלויות - בדיקתם בחב' הביטוח ואישורם (חלקי מאוד בד"כ), נעשים בעצלתיים ומגיע מצב בו הנפגע, (ולעתים קרובות משפחתו עימו), נקלע למצוקה כלכלית ממשית בהמתנה ל"תשלום תכוף", הנמשכת חודשים רבים.

קיימת לכאורה אפשרות לפנות לביהמ"ש בתביעה לתשלום תכוף וגם כאן שום דבר אינו מיידי או מהיר, ולמרות כוונת החוק לתת סעד זמני מהיר לנפגע - בפועל הדברים מתמשכים.

בתיאור כללי - הסעד של תשלום תכוף מתאים למי שמושבת לתקופה ארוכה, עקב הפגיעה בתאונה ונגרמות לו הוצאות רפואיות ואחרות המגיעות לאלפי שקלים ובאשר ממילא תשלום תכוף אינו אהוד על חברות הביטוח, רק כשבאמת מצטבר נזק כלכלי ניכר - הן משלמות. (גם כשברור שהמבטח חייב בתשלום לנפגע כגון עבור "כאב וסבל" על ימי אשפוז או ב"כאב וסבל" לפי נכות כשברור שתישאר (כגון בקטיעות)), חב' הביטוח נמנעת בד"כ מלהעביר תשלומים "על חשבון", גם במקרה בו הדבר מוצדק וראוי, וזאת כשהדין אינו כופה לעשות כן, ומה שלא חייבים... כאשר אין ברירה - מוגשת לביהמ"ש תביעה מיוחדת לתשלום תכוף.

כדי "לזכות" בכיסוי הוצאות ונזקים באופן מהיר - מספר הצעות: לאסוף ניירת, כל הוצאה - מסמכים, קבלות ואישורים על הוצאות שוטפות (מחיה, משכנתא, ארנונה וכו') עלות סיעוד, תלושי שכר ואישור מעסיק (שאינו משלם שכר בתקופת אי הכושר) וכל התיעוד הרפואי - בקיצור הכל.

בהיעדר מסמכים אין הוכחה מלאה של התביעה.

לידיעה - תשלום תכוף מטרתו להחזיק את הנפגע באותה מסגרת בה חי טרם נפגע (מעין "השבת מצב לקדמותו" - זמנית, עד גיבוש סופי של הנזקים).

מכאן - שכאשר תאונת דרכים היא גם תאונה בעבודה, הביטוח הלאומי אמור לשלם על תקופת אי הכושר, (עד שלושה חודשי דמי פגיעה ראשונים משלם ביטוח לאומי 75% מהשכר הממוצע של הנפגע - ממוצע תלת חודשי של 3 חודשים טרם הפגיעה) - ואז יקשה על נפגע כזה בד"כ להראות שאורח חייו נפגע דרסטית מיידית, אלא רק במצטבר לאחר זמן, כי יש גוף המשלם את רוב שכרו בינתיים.

הואיל והדרישה לתשלום תכוף נסמכת על הוצאות עבר בגין התאונה (ונתונים קבועים), קבלות, ומסמכים על הוצאות - נדרשים לכאן לכן אף שהפיצוי הזה אמור להיות תכוף, יוצא שקודם תוציא, אח"כ ככל שתוכיח זאת - יחזירו לך.

וכעת הערה לעניין תשלום עבור הפינוי מזירת התאונה באמבולנס. לא לשלם מייד! את שובר התשלום במקרה של פציעה או אשפוז יש להעביר לקופ"ח, אם לא היו כאלה - לחברת הביטוח (ביטוח החובה של הרכב בו נמצאתם) ובמקרה שמדובר בתאונת דרכים בעבודה - לביטוח לאומי; הם אמורים לשאת בהוצאה זו לפי הדין.

לסיום - סטטיסטית לכל נוהג סיכוי להיות מעורב בתאונת דרכים פעם בחמש שנים - נהיגה זהירה ומניעתית תוריד לאין ערוך סיכון זה - ואולם משנפגע אדם בתאונת דרכים, הדין מקנה בידו אפשרות לתבוע גם את נזקיו המיידיים (עד שנתיים מהתאונה) וראוי ורצוי להשתמש באפשרות זו במקרה המתאים.

(אין האמור לעיל בא במקום ייעוץ משפטי ואינו אלא סקירה כללית ובלתי מחייבת של הנושא).

ע. שילוני, עו"ד

 

ע. שילוני עו"ד מומחה בנזיקין ובתביעות לביטוח לאומי - 30 שנות וותק והצלחות. משרדים בכרמיאל ובחיפה, שירות בכל מרכז - צפון ישראל.  http://www.shilonican.com>




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב